„Odwróceni-rewers” cykl ten powstał w latach 2010/14. Fotografie wykonałem w 2010 roku, ostateczny kształt uzyskały w 2014 roku. Cykl ten można nazwać portretowym, choć moim zamiarem nie było portretowanie osób w nim fotografowanych. Przyświecała mi idea z mojego credo „…Interesuje mnie, nie to, co fotografia przedstawia w naturalistyczny, materialny sposób ale to co można wydobyć z otoczenia dla potrzeb czystego obrazu i sensu jego konstrukcji z zachowaniem szacunku dla tego, co zapisała klisza lub matryca cyfrowa…”. Tytuł odnosi się do sytuacji jaką spotykamy codziennie obserwując rewersy ludzi na ulicach, kolejkach, siedząc w tramwaju czy na sali etc…, nie identyfikuje on osób fotografowanych. Podtytuły prac zamieszczone na postaciach są tylko statystycznym numerem kolejnych ujęć wygenerowanym automatycznie przez program w urządzeniu jakim się posłużyłem do opracowania ostatecznej formy tych obrazów. Treść była dla mnie bez znaczenia, jednak odbiorca poszukiwał znaczeń tych prac, szanuję jego wybór w dążeniu do zobaczenia tego co nie leżało u podstaw powstania tego cyklu. Premierowe pokazanie tych prac miało miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu w 2014 roku. W owym czasie do dorobku naukowego zaliczane były prace tylko premierowe, pokazywanie ich na innych wystawach lub w innych galeriach nie było zaliczane czyli punktowane, postanowiłem więc prezentować je tylko raz, a po wystawie zniszczyć. Cykl ten wydrukowałem na folii samoprzylepnej, którą naniosłem na ścianę galerii. Po wystawie firma, która zaoferowała mi druk i montaż, odkleiła je ze ścian i zutylizowała. W tym samym roku odbywały się Wybory samorządowe w Polsce. Dotarły do mnie wieści, iż świetne prace pokazałem w kontekście tego wydarzenia politycznego. Nie miałem intencji wpisywania się w sztukę kontestującą rzeczywistość, ani w 2010 roku a tym bardziej 2014-tym. Skłoniło mnie to do zastanowienia się nad moim „credo” – zadałem sobie pytanie – czy moja dotychczasowa twórczość zmierzająca ku abstrakcji i czystej formie daje odbiorcy margines do interpretacji, czy po latach tworzenia prac fotograficznych beztreściowych, rozpocząć, skoro już tak się stało, z cyklem „Odwróceni-rewers”, podróż twórczą w stronę przekazu. I tak powstał następny cykl “Odwróceni – awers”, po nim kolejne , “Odwróceni – awers XS”, “Odwróceni – awers XZ”, aż do najnowszego „Odwróceni-rewers 2”. Upłynęło 12 lat od pierwszej części, zmienił się kontekst cywilizacyjny, kulturowy, polityczny i wreszcie klimatyczny. Statystyczne tytuły pierwszej odsłony „Odwróconych” zamieniałem na numer PESEL jaki nadałem portretowanym korzystając z informacji zawartych w danych EXIF aparatu. Pierwsze sześć liczb tak jak w PESEL-u to data powstania zdjęcia (urodziny), kolejne 4 liczby to numer ujęcia, a ostatnia liczba 2 odnosi się do cyklu rewers. Obecny zestaw składa się z 21 fotografii, poprzednie zamykałem w 10 przedstawieniach, ten jest szerszy. Dlaczego? Liczba 21 to wygrana w karty, mam nadzieję, że „Odwróceni” wygrają i będą mogli spoglądać w „awersie”.
Zdzisław Mackiewicz – Studia – Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pedagog na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Katedrze Grafiki, prowadzi dyplomującą pracownię Grafiki Multimedialnej (dr habilitowany sztuki w dyscyplinie artystycznej fotografia, profesor nadzwyczajny). Zorganizował 38 wystaw indywidualnych, brał udział w 90 wystawach zbiorowych tu i tam. Uprawia fotografię i grafikę. Realizacje fotograficzne: cykle “Blachy, szmaty, folie, papier…”, “Światła”, “Polaryzatory”, “Awers Rewers”, “Awers Rewers – kalejdoskop”, “Obrotowe”, “Odwróceni – rewers”, “Odwróceni – awers”, “Odwróceni – awers XS”, “Odwróceni – awers XZ”, UMA, Human, 2014_21_ARZ, XZM, 777, Flightless – AR, MARTA_MARTA. Realizacje graficzne: cykle “PL”, “Pad”.