pracownia litografii

prof. Piotr Gojowy
dr hab. Tomasz Barczyk

Litografia należy do najmłodszych technik drukarskich w grafice artystycznej. Można przy jej użyciu tworzyć prace graficzne zgodne z duchem współczesnych czasów. Mimo to, nie utożsamia się ona z nowoczesnością. Jest techniką tradycyjną, a więc preferującą to, co indywidualne i niepowtarzalne, podkreślającą osobisty wyraz. To technika bardzo wszechstronna, ma szerokie możliwości. Artyści litografowie mogą tworzyć prace wizualnie podobne do rysunku, akwareli, linorytu, akwatinty albo nawet mezzotinty. Można w litografii reprodukować fotografie i inne druki. Ale nie to jest jej celem. Jej natura wiąże ją z tradycją. Kredka litograficzna to podstawowe w niej narzędzie, którym się rysuje po kamieniu podobnie jak ołówkiem czy zwęglonym kawałkiem drewna po papierze. Takie rysowanie zawsze było bliskie artystom we wszystkich czasach. Podobnie jest z tuszem litograficznym, który nakłada się na kamień pędzlem. Z tymi podstawowymi i uniwersalnymi narzędziami litografia ma trwałą więź. Te narzędzia sprawiają, że litografia jest dla twórcy bardzo atrakcyjna, ponieważ tak jak w tradycyjnym rysunku i pędzel i kredki „szanują” naturalne indywidualne cechy ręki artysty, zapewniają im swobodę i szczerość kreacji, ale przede wszystkim są to narzędzia znane twórcom od dzieciństwa. Nie trzeba się ich „uczyć”. Sprzyja to ekspresji gestu, który tworzony jest i wypracowywany latami podobnie jak charakter pisma.

W czasach nowoczesnych mediów, łatwości kreacji i przesytu mechanicznego powielania obrazu, tworzenia go anonimowo, w bezdusznej postaci, tym bardziej rodzi się potrzeba i tęsknota za tym co odręczne wyjątkowe w swej niepowtarzalności. Potrzeba ta sprawia, że twórca i odbiorca mogą „spotkać się” w kręgu tradycyjnych mediów artystycznych, w których litografia gra jedną z głównych ról.

Prace zaliczeniowe >

Dyplomy >